Saturday, 4 August 2012

Kuliah 1


BAB 1: KEMAHIRAN LISAN
Pengenalan
Apabila kita menyebut lisan kita akan tergambar dua orang atau lebih sedang bertutur, berinteraksi mahupun berkomunikasi. Walau apapun perkataan atau istilah yang digunakan namun perlakuan yang terlibat ialah mereka menerima mesej dan menghasilkan maklumat berdasarkan mesej yang diterima itu tadi. Maksudnya, kemahiran lisan melibatkan dua komponen lain yang sama penting iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Dengan itu, kita boleh simpulkan sekali lagi bahawa kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan aktiviti penerimaan mesej atau maklumat dan kemahiran bertutur pula merupakan kemahiran yang melibatkan aktiviti penghasilan maklumat. Kesimpulannya, jika seseorang itu boleh memahami dan memproses maklumat yang didengari serta boleh pula bertutur dengan lancar, pastinya dia dapat mengembangkan daya pemikiran dan pengertiannya terhadap sesuatu perkara atau situasi yang dialaminya ketika itu. Terdapat dua kemahiran lisan, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur.
Kemahiran Mendengar
i. Pengenalan
Dalam proses pemerolehan bahasa kita terlebih dahulu terdedah kepada berbagai-bagai bunyi bahasa dan bunyi bukan bahasa. Dengan itu kita menguasai bahasa daripada apa yang didengar dan dialami daripada orang-orang yang berada di sekeliling kita, dan kemudian kita cuba meniru serta menuturkannya berulang kali. Persekitaran inilah yang menjadi model kepada kita. Jika model itu merupakan model yang baik iaitu mereka yang menggunakan bahasa yang baik (yang standard), maka keadaan ini akan menguntungkan kita. Jika sebaliknya, kita akan rugi kerana memperoleh contoh dan meniru model yang salah.
ii. Jenis Kemahiran Mendengar
Penyataan di atas menyatakan bahawa kemahiran bertutur itu terhasil daripada proses mendengar. Apakah yang terjadi dalam proses mendengar itu? Ketika mendengar seseorang itu akan menangkap gabungan bunyi-bunyi bahasa, dan berasaskan pengetahuan serta pengalamannya, dia akan menghubungkaitkan bunyi itu dengan makna. Bunyi yang bermakna itu kemudiannya akan menjadi asas bagi seseorang itu membuat tindakan. Dengan itu dapat kita simpulkan bahawa proses mendengar itu melibatkan proses memaham, menghurai dan menilai apa yang didengar sebelum sesuatu tindakbalas yang sewajarnya perlu dibuat. Terdapat dua jenis kemahiran mendengar iaitu kemahiran mendengar pasif dan kemahiran mendengar aktif.
a. Mendengar Pasif
dalam satu situasi, guru menerangkan nama sejenis pokok dengan menggunakan istilah saintifiknya. Pelajar-pelajarnya berdiam diri menunjukkan bahawa mereka tidak faham apa yang dikatakan oleh gurunya. Jadi, apakah yang berlaku dalam proses mendengar ini? Inilah yang dinamakan mendengar pasif. Mendengar pasif ialah sejenis komunikasi sehala. Murid mendengar sesuatu maklumat yang disampaikan tanpa memberi tindak balas secara lisan disebabkan tidak memahami makna keseluruhan ujaran yang diterima.
b. Mendengar Aktif
Mengapa pelajar-pelajar dalam situasi tertentu pula menjawab penyataan gurunya? Sebab pelajar-pelajar itu faham apa yang dikatakan oleh gurunya itu. Inilah yang dikatakan mendengar aktif. Oleh itu, mendengar aktif melibatkan komunikasi dua hala. Maksudnya, pelajar memberi tindak balas secara lisan terhadap sesuatu maklumat yang diterima atau didengar.
iii. Peringkat Kemahiran Mendengar dan Memahami
Apabila kita berkata tentang proses, kita tidak dapat lari daripada sesuatu keadaan yang berlaku secara berperingkat dan mengikut aras-aras tertentu. Begitulah juga dengan proses kemahiran mendengar ini. Terdapat dua peringkat kemahiran mendengar yang mempunyai aras rendah dan aras tinggi.
Aras Rendah
· Mengecam dan mengingat fakta dan butiran secara tepat dan terperinci
· Mengenal maklumat khusus
· Mengesan urutan
· Mengenal sebab dan akibat
· Mengenal perhubungan orang-orang yang berinteraksi
· Mengenal sikap dan perasaan orang
· Mengecam dan mengingat fakta dan butiran secara tepat dan terperinci
· Mengenal maklumat khusus
· Mengesan urutan
· Mengenal sebab dan akibat
· Mengenal perhubungan orang-orang yang berinteraksi
Aras Tinggi
· Mengenal isi-isi penting
· Mengenal peranan dan perhubungan yang bercakap
· Mentafsirkan maksud orang yang bercakap
· Memberitahu fungsi tekanan dan intonasi
· Mencari jalan mengatasi masalah yang didengar
iv. Aktiviti Kemahiran Mendengar
Anda telah mengetahui jenis dan peringkat kemahiran mendengar. Sekarang bagaimanakah pula anda dapat menguasai kemahiran mendengar itu? Ataupun, bagaimanakah anda dapat mengajar pelajar-pelajar anda menguasai kemahiran mendengar secara berkesan? Sudah tentulah dengan menggunakan sesuatu cara. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran, cara itu dimaksudkan sebagai aktiviti.
Apakah aktiviti yang dapat membantu pelajar menguasai kemahiran mendengar itu? Antara aktiviti-aktivitinya adalah seperti yang terkandung di dalam jadual di bawah:
(a) menegenal dan mengecam
· Mengenal dan mengecam jenis-jenis bunyi.
· Mengecam sebutan baku dan tidak baku dan bunyi kata.
· Mengecam pelbagai jenis nada, intonasi, gaya pengucapan serta sikap penutur daripada perbualan, lakonan atau drama yang diperdengarkan.
· Mendengar rakaman perbualan, wawancara, cerita dan berita.
· Perbualan melalui telefon.
· Mengenal pasti erti kata-kata.
(b) Membuat inferens
Menerangkan sebab-sebab kejadian sesuatu perkara. Misalnya, jelaskan sebab-sebab terjadinya tanah runtuh?
(c) Menganalisis maklumat
Mencari makna perkataan berdasarkan konteks dengan merujuk kamus.
(d) Membuat rumusan
Membuat kesimpulan tentang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang telah dianalisis.
(e) Membuat penilaian
Memberi pandangan atau pendapat tentang sesuatu perkara yang didengar atau dibincangkan.
v. Pembinaan dan Penggunaan Bahan untuk Kemahiran Mendengar
Kita sedia maklum bahawa untuk menarik penumpuan dan minat pelajar-pelajar untuk mendengar, situasi pembelajaran itu mestilah menarik juga. Di samping pengajaran guru bahan-bahan bantu mengajar juga memainkan peranan penting. Ini bermaksud, seseorang guru yang masuk ke bilik darjah dengan hanya menggunakan kata-kata, suara, isyarat (gestures), papan tulis dan papan kapur sahaja, tidak akan dapat mengembangkan keintelektualan pelajar dengan berkesan. Kenapa tidaknya? Sebab, pelajar hanya mendengar dan mempelajari sesuatu itu secara abstrak, jauh dan kabur. Ini tidak memungkinkan berlakunya perkongsian maklumat, idea, pandangan, sikap dan nilai antara pelajar dengan guru, pelajar dengan pelajar serta pelajar dengan bahan. Mana mungkin pelajar hanya mendengar sahaja sedangkan kemahiran bahasa perlu dikuasai dengan yakin melalui visual dan pengalaman. Dengan itu, sebaiknya, guru bahasa perlu menggunakan alat dan bahan yang sesuai, menarik dan mencabar dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu agar semua deria pelajar dilatih untuk menerima pembelajaran yang berkesan, khususnya dalam kemahiran mendengar ini.
Untuk menyediakan bahan-bahan yang sesuai, guru hendaklah memproses bahan-bahan tersebut sebelum ia digunakan. Beberapa langkah boleh digunakan, umpamanya proses memilih, mengolah, membina, menggunakan dan menilai.
a) Klasifikasi Alat dan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
Bahan
Jenis alat
Bentuk bahan
1. Audio
Radio, pita rakaman (audio), piring hitam
Petikan bunyi haiwan, suasana, senikata nyanyian, petikan cerita, berita, dll.
2. Bahan bercetak
Kad, carta, peta, graf, kit
Sedutan sajak, pantun, dan nyanyian;, sedutan teks, novel,cerpen; dan sedutan rencana.
3. Visual
Slaid, lut sinar dan OHP, filem, filem lajur, gambar
Ilustrasi, penjelasan konsep, kata kunci/ penunjuk, ayat kunci.
4. Objek Fizikal
Benda sebenar, model
Kosa kata, ayat.
5. 5. Audia dan Visual
1. ( Pandang dan Dengar)
T.V dan rakaman video, filem
Seperti (i) dan (iii)
6. Manusia dan Alam Sekeliling
Kumpulan rakan sebaya, situasi sesuatu tempat
Perbincangan dialog, perbincangan teks.
7. Komputer
Disket dan hasil cetakan komputer
Seperti (ii) dan (iii)
8. Audio dan Bahan Bercetak
Kedua-dua bahan dan alat (i) dan (ii)
Seperti (i) dan (ii)
Jadual 1 : Klasifikasi alat dan bahan pengajaran
b. Bahan Bantu Mengajar Kemahiran Mendengar
Setelah anda faham tentang prinsip pemilihan, pengolahan, pembinaan, penggunaan dan penilaian bahan pengajaran bahasa Melayu, sekarang mari kita tumpukan khas kepada bahan bantu mengajar untuk kemahiran mendengar sahaja.
Di atas tadi telah ditunjukkan klasifikasi alat dan bahan mengajar bahasa Melayu. Daripada senarai bahan-bahan tersebut kita boleh ambil beberapa bahan dan alat yang sesuai untuk pengajaran kemahiran mendengar. Bahan bantu mengajar yang paling kerap digunakan bagi melatih kemahiran mendengar ialah pita rakaman. Pita rakaman amat berkesan dalam latihan kemahiran mendengar kerana guru dapat memainkan semula bahagian-bahagian tertentu pada sesuatu rakaman sekiranya didapati perlu. Rakaman yang dimainkan semula kepada pelajar-pelajar itu dapat didengar tanpa apa-apa perubahan terhadap sebutan, nada, intonasi dan gaya pengucapan.
Namun, pita rakaman video adalah lebih berkesan. Melalui pita rakaman video ini, murid-murid bukan sahaja dapat mendengar sebutan, nada intonasi dan gaya pengucapan tetapi mereka juga dapat melihat gerak-geri mimik muka orang yang bertutur. Unsur-unsur bahasa dan unsur-unsur paralinguistik yang didengar dan unsur-unsur bukan linguistik yang dapat dilihat melalui pita rakaman video akan memudahkan pendengaran dan pemahaman murid-murid. Di samping itu bahan bantu mengajar seperti gambar, ilustrasi, poster, rajah, carta, peta, dan kad-kad imbasan dapat digunakan juga untuk membantu pelajar-pelajar memahami bahan yang diperdengarkan. Begitu juga, bahan ini boleh menjadi alat yang dapat menggerakkan murid untuk sedia mendengar bahan rakaman.
vi. Penilaian Kemahiran Mendengar
a. Kenapakah kita perlu menilai kemahiran mendengar?
Sebabnya adalah untuk mengetahui adakah pelajar-pelajar kita sudah menguasai atau belum kemahiran mendengar yang kita ajarkan.
b. Bilakah penilaian kemahiran mendengar perlu dilakukan?
Penilaian kemahiran mendengar seringkali dilakukan secara tidak formal ketika pelajar-pelajar melakukan aktiviti-aktiviti lisan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Walaupun aktiviti lisan itu dilakukan serentak dengan kemahiran bertutur tetapi fokusnya adalah penilaian terhadap kemahiran mendengarnya.
Penilaian terhadap kemahiran mendengar dapat dibahagikan kepada dua bahagian. Pertama, ialah penilaian terhadap keupayaan mendengar dan mendiskriminasikan komponen-komponen linguistik. Pengujian terhadap kemahiran mendengar ini memerlukan pelajar mengenal pasti makna-makna perkataan mengikut konteks, mengenal pasti jenis-jenis ayat berdasarkan intonasi yang berlainan, mengasingkan perkataan mengikut golongan, dan mengenal pasti morfofonem tertentu yang hadir hasil daripada berlakunya proses pengimbuhan.
Kedua, ialah penilaian terhadap kemahiran mendengar bagi tujuan-tujuan komunikasi. Ini bermaksud guru menguji kemampuan pelajar menguasai kemahiran mendengar dan memahami serta menginterpretasi sesuatu wacana yang diperdengarkan kepada mereka.
c. Apakah instrumen yang kita gunakan untuk menilai kemahiran mendengar?
Sebenarnya ada pelbagai instrumen yang boleh kita gunakan untuk menguji atau menilai kemahiran mendengar pelajar kita, antaranya ialah pemerhatian dan latihan amali.
Penutup
Sudahkah anda faham tentang kemahiran mendengar? Mari kita ingat semula penyataan penting tentang kemahiran mendengar ini. Kemahiran mendengar adalah:
1. satu daripada komponen kemahiran lisan,
2. diajar secara serentak dengan kemahiran bertutur,
3. merupakan kemahiran asas untuk menguasai kemahiran selanjutnya iaitu kemahiran bertutur, membaca dan menulis,
4. mempunyai proses yang melibatkan dua aras penting,
5. pengajaran yang melalui dua peringkat yang berdasarkan kesukaran tugasan atau fungsi mendengar itu, dan
6. menguji kemampuan dan kecekapan mendengar.
Seperti kata Juriah Long (Perkedahan Pengajaran Bahasa Malaysia: 1990), kemahiran mendengar itu merupakan komponen kemahiran lisan yang tidak boleh diabaikan oleh guru-guru bahasa. Mendengar merupakan proses yang kompleks kerana dalam proses mendengar, seseorang individu itu bukan sahaja menggunakan alat pendengarannya, tetapi individu tersebut juga perlu menggunakan otaknya untuk mentafsirkan perkataan-perkataan atau ayat-ayat bahasa yang didengarinya dan kemudian memberi gerak balas terhadap sebutan bahasa tersebut. Oleh itu, katanya lagi, pelajar-pelajar perlu dilatih melalui beberapa aktiviti pembelajaran yang berkesan supaya mereka dapat mendengar dengan baik. Penggunaan bahan bantu mengajar yang berkesan juga dapat membantu guru dalam latihan-latihan mendengar tersebut.

No comments:

Post a Comment