Saturday, 4 August 2012

Kuliah 2


Kemahiran Bertutur

i. Pengenalan

Kemahiran bertutur merujuk kepada keupayaan pelajar berbicara untuk menjalinkan hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan, serta idea yang kritis dan kreatif dengan sebutan dan intonasi yang betul secara spontan. Penekanan diberikan kepada penggunaan pengucapan yang menggunakan tatabahasa yang betul, dan juga berdasarkan konteks yang sesuai.
Kesimpulannya, pengajaran dan pembelajaran kemahiran bertutur membolehkan pelajar menguasai kemahiran bercakap dengan tenang, dalam gaya (nada, intonasi dan tekanan) yang betul, lancar dan fasih mengikut situasi dan keperluan.

ii. Jenis Pertuturan

a. Pertuturan Sehala

Tahukah anda apa yang dimaksudkan dengan pertuturan sehala? Pertuturan sehala bolehlah ditakrifkan sebagai penyampaian mesej yang tidak menerima sebarang maklum balas secara spontan. Pengirim menyampaikan mesej manakala penerima tidak memberi sebarang maklum balas sesuai secara spontan. Ciri-ciri

· Penyampai aktif
· Penerima pasif
· Tiada maklum balas spontan
· Bahasa jelas dan sesuai
· Keberkesanan komunikasi bergantung kepada penyampai
· Khalayak besar

Jenis-jenis Aktiviti

§ Taklimat
§ Pengumuman
§ Pengucapan Awam
§ Memberi arahan/panduan
§ Pengacaraan Majlis
b. Pertuturan Dua Hala

Pertuturan dua hala pula boleh berlaku dalam pelbagai situasi. Apa yang terjadi ialah satu pihak menyampaikan maklumat dan satu pihak lagi menerima dan memberi respons kepada pihak penyampai tadi. Komunikasi ini berlaku secara spontan dalam satu masa dan di tempat yang serupa. Ciri-cirinya ialah penyampai dan penerima saling berinteraksi, penyampai dan penerima saling bersemuka, dan ada maklum balas spontan. Jenis-jenis aktiviti dua hala ialah;
· Dialog
· Forum
· Wawancara / temu bual
· Perbincangan
· Perbahasan
· Mesyuarat

iii. Peringkat –Peringkat Kemahiran Bertutur

Untuk mencapai objektif pengajaran bertutur iaitu bertutur dengan fasih dan dapat mengeluarkan buah fikiran dengan menggunakan bahasa yang tepat dan sesuai dalam pelbagai situasi perhubungan di sekolah dan dalam masyarakat, maka sudah tentulah kemahiran bertutur itu perlu dikuasai secara berperingkat-peringkat. Dengan itu, mari kita lihat peringkat-peringkat kemahiran bertutur iaitu peringkat pertuturan rendah dan peringkat pertuturan tinggi.

a. Peringkat Rendah

Pertuturan tentang hal-hal yang berlaku di sekitar diri dan pengalaman murid seperti;
· Berbual tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi, serta nada yang sesuai.
· Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.
· Menyatakan perasaan secara terus terang dan beradab tentang sesuatu perkara.

b. Peringkat Tinggi

Pertuturan untuk membuat analisis atau inferens, ramalan, pandangan, dan justifikasi seperti;
· Mengemukakan pendapat/cadangan yang bernas dalam perbincangan.
· Berunding secara santun untuk mendapatkan persetujuan dan kata sepakat.
· Membuat pertimbangan untuk mencapai keputusan.
· Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu
· Memberi respons peribadi tentang karya sastera
· Memberi respons peribadi tentang karya sastera

iv. Aktiviti Pengajaran Kemahiran Bertutur

Teknik pengajaran boleh direalisasikan di dalam bilik darjah melalui aktiviti-aktiviti pembelajaran. Sepertimana teknik, terdapat juga pelbagai aktiviti yang boleh dijalankan semasa mengajar kemahiran bertutur ini. Modul ini hanya menerangkan beberapa contoh aktiviti yang sering digunakan oleh guru di dalam bilik darjah.

a. Perbualan

Aktiviti perbualan dijalankan untuk melatih pelajar berbicara dengan menggunakan kata, intonasi dan nada, ayat dan ungkapan yang sesuai dan betul semasa berhubung dengan orang lain dalam kehidupan hariannya. Selain daripada itu ianya juga boleh menyampaikan maksud yang tersurat atau tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan kepadanya.
Azam: Adik, tolong ambilkan abang buku cerita itu!
Azmi : Baik abang. Nanti adik ambil.
Azam: Emak, boleh saya pergi bermain bola di padang?
Emak : Boleh. Tapi, Azam sudah habiskan kerja rumahkah?

Dua situasi perbualan di atas menunjukkan tatacara berbual yang baik dan santun. Perbualan ini menunjukkan dua cara yang berlainan mengikut intonasi dan kata sapaan kata ganti nama diri yang digunakan oleh orang yang berbual. Dengan itu, untuk memastikan perbualan itu menggunakan pertuturan yang baik, orang yang bertutur mestilah tahu menggunakan kata-kata, ayat dan intonasi yang sesuai dengan konteks dan latar orang yang dilawan bertutur itu.

b. Memberi Pendapat

Aktiviti memberi pendapat membolehkan pelajar mencetuskan, menghuraikan dan mengemukakan idea yang bernas dalam perbincangan. Pelajar boleh mengaitkan pengalaman dan pemerhatian sendiri untuk menyokong pandangan misalnya tentang kesan perisa yang digunakan dalam makanan terhadap kesihatan. Pelajar boleh melanjutkan pandangannya seperti memberikan akibat, tujuan atau sebab- musabab.

c. Simulasi

Teknik simulasi ialah teknik yang memerlukan keadaan atau situasi sosial yang sebenar. Para pelajar perlu membayangkan keadaan tersebut terlebih dahulu sebelum melakonkannya dalam situasi tiruan berdasarkan bahan rangsangan yang disediakan. Contoh langkah-langkah pengajaran menggunakan teknik simulasi ialah;

· Pelajar diberikan kad peranan berdasarkan situasi tertentu
· Pelajar melakonkan peranan secara individu ataupun secara kumpulan berdasarkan arahan dalam kad peranan
· Guru dan pelajar membuat rumusan tentang peranan yang telah dimainkan
· Guru memberi aktiviti susulan
Contoh kad arahan

KAD A

Anda sebagai kerani pos sedang melayan pelanggan di kaunter dengan mesra.

KAD B

Anda sebagai pelajar ingin membeli setem kenang-kenangan sempena sambutan Hari Kemerdekaan yang ke -42. Anda ingin mendapat kepastian sama ada setem itu masih ada lagi atau sudah kehabisan stok, di samping itu anda diminta membantu seorang tua untuk mengisi borang kiriman wang.

KAD C
Sebagai seorang tua yang menghadapi masalah untuk mengisi borang kiriman wang, anda meminta bantuan daripada seorang pelajar untuk melengkapkan borang tersebut. Anda dikehendaki menyatakan butiran yang diperlukan kepada pelajar itu.
d. Main Peranan
Main Peranan ialah teknik pengajaran bahasa yang melibatkan gambaran pelajar terhadap situasi dan melakonkan peranan yang diberi berdasarkan situasi tertentu tanpa bantuan skrip. Teknik ini mementingkan interaksi pelajar secara individu atau kumpulan. Langkah-langkah pengajaran;
· Sediakan satu situasi sebenar untuk aktiviti main peranan yang dicadangkan
· Tentukan watak-watak yang terlibat di kalangan pelajar
· Pelajar diminta melakonkan peranan yang diberi
· Guru dan pelajar membuat rumusan
Contoh:
Dua orang rakan anda telah ditahan oleh guru disiplin di pintu masuk ke sekolah anda. Dengan menggunakan teknik main peranan, lakonkan situasi tersebut.

e. Perbincangan

Perbincangan ialah satu aktiviti lisan yang berbentuk perbualan. Sewaktu perbincangan dijalankan, pelajar-pelajar dikehendaki mengambil bahagian aktif untuk menyatakan pandangan dan pendapat mereka mengenai sesuatu topik. Langkah-langkah pengajaran;
· Guru memilih tajuk yang sesuai untuk dibincangkan
· Bahan-bahan rujukan yang berkaitan dengan tajuk perlu disediakan
· Guru menerangkan prosedur perbincangan
· Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan dan memilih ketua serta pencatat bagi setiap kumpulan
· Pelajar menjalankan perbincangan dan membentangkan hasil perbincangan kumpulan
· Guru memberi aktiviti dan membuat rumusan

v. Pembinaan dan Penggunaan Bahan Sumber

Anda telahpun membaca tentang pemilihan dan penghasilan bahan untuk kemahiran mendengar. Sebenarnya, proses pemilihan bahan untuk kemahiran bertutur dan kemahiran mendengar adalah sama sahaja. Oleh itu, tidak perlulah lagi kita mengulang memperkatakan proses pemilihan bahan ini. Baik kita teruskan perbincangan mengenai jenis bahan bantu mengajar untuk kemahiran bertutur itu mengikut aktiviti kemahiran itu sendiri.

a. Aktiviti Perbualan

Untuk melatih murid-murid supaya dapat berbual dan berbicara dengan menggunakan kata, intonasi, nada, struktur ayat dan ungkapan yang betul, alat-alat yang boleh digunakan ialah pita rakaman, gambar-gambar bersiri, carta, kad-kad imbasan tanpa gambar dan bergambar, filem dan slaid.

b. Aktiviti Memberi Pendapat

Bahan-bahan untuk aktiviti memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan ini selalunya disediakan oleh guru dan disesuaikan dengan kebolehan dan kematangan murid. Contohnya adalah seperti dialog, seni kata lagu, sajak, pantun, petikan rencana/isu semasa daripada akhbar/majalah dan petikan peristiwa dalam cerpen/novel.

c. Aktiviti Bercerita

Bercerita merupakan satu aktiviti yang menarik yang membolehkan murid-murid menggunakan daya imaginasi yang tinggi serta kreatif semasa menyampaikan cerita melalui kemahiran pertuturan. Oleh itu guru perlulah menyediakan bahan–bahan yang boleh menimbulkan rangsangan kepada murid. Contoh arahan;
Ini ialah gambar tunggal pemandangan sebuah rumah yang terletak di tebing sebuah sungai. Berdasarkan gambar ini guru boleh meminta murid mereka cerita dengan menggunakan imaginasi sendiri hingga menjadi sebuah cerpen yang menarik.
Seperkara lagi, perlu diingat bahawa bahan pengajaran yang digunakan dalam aktiviti latihan kemahiran bertutur sebaik-baiknya terdiri daripada bahan–bahan yang autentik ataupun bahan-bahan yang diambil daripada sumber asal. Contohnya, rencana kesihatan, berita bencana alam (banjir, kebakaran, tanah runtuh, angin puting beliung dan sebagainya), petikan cerpen,forum, bacaan sajak, syair, pantun dan lain-lain yang diambil daripada siaran radio atau televisyen. Penggunaan pelbagai bahan daripada sumber asal dalam pengajaran bertutur ini penting kerana bahan-bahan tersebut mengandungi ciri-ciri utama dalam bahasa pertuturan yang perlu dicontohi oleh murid-murid.

Kesimpulannya,

Contoh penggunaan alat bantu mengajar yang telah dibincangkan tadi merupakan panduan sahaja. Oleh itu, anda bolehlah mengubahsuaikannya mengikut keperluan dan keadaan yang sesuai dengan peringkat pembelajaran pelajar. Apa yang penting ialah bagaimana anda dapat melibatkan murid secara aktif dalam aktiviti yang menyediakan peluang untuk mereka menggunakan bahasa dengan berkesan dan berkeyakinan untuk bertutur dan memberikan pendapat secara kreatif dan kritis.

Sesungguhnya, keberkesanan alat bantu mengajar bergantung pada sejauh mana deria seseorang itu dilibatkan. Oleh itu, pendekatan yang melibatkan pelbagai deria melalui pelbagai bahan, media atau alat bantu mengajar itu adalah perlu untuk menghasilkan pembelajaran yang lebih berkesan dan bermakna.

vi. Penilaian Kemahiran Bertutur

Banyak aspek yang perlu diberi pertimbangan semasa hendak membuat penilaian kemahiran bertutur. Antaranya ialah aspek fonologi, tatabahasa, leksikal, konteks dan aspek-aspek bahasa yang lain. Apabila hendak membuat penilaian dalam aspek fonologi kita hendaklah melihat pelajar tersebut boleh menyebut dengan betul dan tepat tentang sesuatu perkataan, frasa atau ayat yang diminta oleh gurunya atau ayat yang dibina sendiri. Sebutan yang dimaksudkan itu ialah dari segi nada dan intonasi serta jeda dan tekanan. Maknanya murid tersebut mestilah boleh menyebut frasa dan ayat-ayat yang dibentuknya dengan intonasi yang betul dan membuat hentian mengikut unit-unit makna yang sesuai. Nada, kenyaringan dan kelantangan suara harus juga dikawal dan dihasilkan bersesuaian dengan situasi dan konteks pertuturan. Kepantasan bertutur juga perlu wujud dengan gerak anggota seperti mimik muka, gerak mata, tangan dan sebagainya. Semua ini akan menghidupkan lagi suasana pertuturan yang baik kerana ini dapat menentukan makna sesuatu ujaran yang diucapkan.
Pada aspek tatabahasa pula, salah satu penilaian yang boleh dilaksanakan ialah dari segi transformasi ayat. Contohnya, penilaian pada kecekapan pelajar menuturkan ayat cakap ajuk atau ayat cakap pindah semasa menceritakan atau menyatakan sesuatu perkara dalam aktiviti di dalam kelas.

Aspek leksikal juga tidak kurang pentingnya untuk dinilai oleh seseorang guru bahasa untuk memastikan sama ada nama-nama objek yang dituturkan itu betul atau tidak.
Guru menunjukkan sekeping gambar kepada pelajar dan meminta pelajar menyebut nama objek yang terdapat di dalam gambar tersebut. Adakah muridnya akan menyebut ‘harimau,’ ‘halimau,’ ‘ghimau’ atau ‘haghimau’ ? Di sini guru boleh membuat penilaian aspek leksikal pelajarnya dan mungkin boleh membuat aktiviti susulan untuk membetulkan kesilapan sebutan pelajarnya.

Seseorang yang dianggap petah berkata-kata pula ialah seseorang yang menguasai perbendaharaan kata, memilih dan menggunakannya bertepatan dengan konteks untuk menyampaikan maklumat yang hendak diberitahunya itu dengan jelas dan tepat. Dengan itu, dia mampu membentuk frasa dan ayat-ayat yang betul, iaitu tepat dari segi makna dan struktur. Dia juga pandai menggunakan sesuatu perkataaan itu dengan berbagai cara dan makna yang berbeza-beza berdasarkan bentuk binaannya yang berbeza juga. Contoh:

Sekumpulan pengembara telah membuat satu ekspedisi di Hutan Lipur Bukit Hijau. Setelah berjalan beberapa kilometer mereka berhenti untuk melepaskan penat. Di sini berlaku dialog antara dua orang pengembara;

A: Eh! Eh! Hauslah.
B: Kalau haus minumlah.
A: Maksud aku bukan haus hendak minum air tetapi kasut aku ini, tapaknya telah haus.
B: Oh ! Aku ingatkan kau dahaga.

Perbualan di atas menunjukkan makna perkataan haus bagi Si A merujuk kepada tapak kasutnya yang menipis manakala makna perkataan haus bagi Si B pula ialah dahaga. Inilah yang disebut makna perkataan mengikut konteks.

Satu lagi aspek yang penting dalam pertuturan ialah aspek ketatasusilaan berbahasa yang perlu diguna mengikut situasi yang sesuai. Contohnya, bahasa Melayu mempunyai ujaran-ujaran hormat untuk mempersilakan tetamu masuk ke rumah, mempersilakan makan, meminta pertolongan dan berbagai-bagai lagi. Demikian juga, bahasa Melayu mempunyai sistem panggilan dan sapaan yang khusus untuk merujuk seseorang yang menjadi lawan kita bertutur. Kata sapaan itu hendaklah digunakan dengan betul dalam suatu interaksi yang kita hadapi.
Contoh:
a. Silalah masuk.
b. Jemputlah makan.
c. Boleh pinjamkan saya buku itu.
d. Abang Long, marilah main dengan Angah.

Contoh ayat-ayat di atas merujuk kepada ujaran-ujaran hormat seseorang kepada orang yang dilawan bercakap. Seseorang itu akan menggunakan leksikon (perbendaharaan kata) tertentu dan berbeza-beza apabila berkomunikasi dengan orang lain berdasarkan situasi tertentu.
Tegasnya, pengguna bahasa Melayu perlulah menggunakan bahasa itu dengan betul iaitu tepat dari segi tatabahasa dan juga kesesuaian penggunaannya dengan konteks-konteks tertentu. Oleh yang demikian, penilaian dan pengujian terhadap kemahiran bertutur haruslah mempertimbangkan semua aspek bahasa dan tahu berbahasa ini.

Penutup

Pengajaran dan pembelajara kemahiran lisan melibatkan proses penyampaian dan penerimaan mesej. Ini memerlukan komunikasi yang jelas antara orang yang mendengar dan bertutur itu. Sudah tentu dalam proses berkomunikasi itu terdapat banyak halangan dan pengaruh tertentu mengikut latar penutur, konteks dan judul pertuturan. Contohnhya, pembelajaran lisan untuk penutur pertama dan kedua. Kita sedia maklum masalah bagi penutur kedua. Mereka belajar bahasa yang asing daripada bahasa ibunda mereka. Lantas mereka mempunyai segala masalah daripada penggunaan alat artikulasi untuk penyebutan dan juga pemahaman untuk mentafsir makna ujaran yang dipertuturkan. Namun, penutur bahasa pertama juga menghadapi masalah yang sama iaitu pengaruh daripada pelbagai dialek daerah. Walau apapun masalah yang timbul, guru memainkan peranan untuk mengetahui dan memahami konsep kemahiran lisan ini dan mengajar kemahiran itu kepada pelajar melalui aktiviti, dan bahan yang sesuai, kreatif dan menarik.

 Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran pula boleh dipastikan dengan mengaplikasikan pelbagai cara dan bentuk penilaian dan pengujian. Adalah diharap strategi pengajaran yang kreatif, bahan yang menarik dan penilaian yang berkesan, pelajar akan dapat menguasai kemahiran lisan yang terangkum di dalamnya kemahiran mendengar dan bertutur, dengan baik , fasih dan bermakna mengikut konteks dan wacana.

No comments:

Post a Comment